Edvardsen avgjorde med drömmål: ”En obeskrivlig känsla”

En drömstart på Stora Valla – efter ett riktigt drömmål. Det var Victor Edvardsen som stal showen när han i slutet på matchen lyfte in bollen från i princip egen planhalva (!) och gav Degerfors alla tre poäng. Samme Edvardsen gjorde också 2–0 på tilläggstid efter en snabb kontring.

– Det är en styrka att vi tar tre poäng när vi möter Sveriges bästa lag. Jobbar vi så här hårt och så är bra, då kan vi slå alla lag i serien, säger matchhjälten Edvardsen.

Den stora snackisen var förstås 1–0-målet.

Berätta om det, Victor Edvardsen.

– Jag hinner inte tänka så mycket egentligen. Jag ser att han (Aleksandr Vasiutin, målvakt i Djurgården) är långt ute och jag bara klappar dit den. Jag får en bra träff så det var otroligt skönt att se den gick in. En obeskrivlig känsla.

Var det årets mål vi såg på Stora Valla redan nu?

Många menade det – och Edvardsen ler mest när det kommer på tal.

– Jag ska inte vara för kaxig, haha. Men jag rankar det här som det snyggaste jag gjort, och så är det på den här nivån som man gör det. Det är klart det betyder mycket, säger han.

Degerfors-målvakten Ismael Diawara är inte förvånad att det var just Victor Edvardsen som stod för den sagolika prestationen.

– Vi vet att Victor har bra precision i dom lägena och ett bra självförtroende för att testa ett sådant skott, säger Diawara.

Det ska väl erkännas, att innan den oväntade fullträffen, så var det Djurgården som pressade för ett ledningsmål. Men Degerforsförsvaret, och i synnerhet Ismael Diawara i målburen, höll Degerfors kvar i matchen med hårt slit och ett par kvalificerade räddningar.

– Vi jobbar för varandra, konstaterar Edvardsen – som själv svarade för en betydligt större och starkare arbetsinsats än tidigare matcher.

– Jag satte mig ner med tränarna i veckan och gick igenom vad jag måste förbättra. Det handlar om att få bort alla negativa kommentarer och istället lyfta alla andra, men då måste jag också lägga ner jobbet, visa vägen och förstå hur jag kan påverka laget så att det ska bli bättre.

Edvardsen är en utpräglad målskytt och målen betyder mycket.

För honom, och Degerfors.

Han menar att nu också förstår bättre vad allsvenskan handlar om.

– Sett över tid har jag alltid gjort mål på olika nivåer. Visst, detta är allsvenskan men målet står på samma plats, det är bara att sätta dit den. Men man också komma till insikt att det är en helt ny nivå. Tyvärr gick det kanske lite för lätt på försäsongen och jag trodde det skulle flyta vidare på samma sätt. Men tävlingsmatch i allsvenskan är en helt annan grej – det kräver mycket mer av en, säger Edvardsen.

Segern mot topplaget – som var Djurgårdens första poängtapp för säsongen – innebär att Degerfors nu står på sex poäng i tabellen.

– En eloge till hela laget. Vi gör en jättebra insats, sen måste man ha lite tur i såna här matcher. Djurgården är så konsekventa och tunga i det dom gör, de är otroligt svåra att möta. Mot slutet kände man att får man med sig en poäng så är det bra, men så fick man alla tre efter ett drömmål, njuter Tobias Solberg, tränare i Degerfors.

Det finns många ljusglimtar att plocka fram efter segern.

Men några:

* Daniel Janevski gjorde allsvensk debut efter sent återbud från Oliver Ekroth (sjukdom) och uppträdde otroligt lugnt och stabilt i mittlåset.

* Sean Sabetkar spelade även han lysande försvarsspel, men var också en stor pådrivare matchen igenom.

* Ismael Diawara klev fram när det behövdes som mest med skickliga räddningar. Dessvärre missar Diawara nästa match mot Norrköping efter att ha dragit på sig sitt tredje gula kort för säsongen.

* Ferhad Ayaz var löpstark på sin kant och tog sig flera gånger fram på små ytor tack vare sin finess.

Degerfors-Djurgården 2–0 (0–0)

Mål: 1–0 Victor Edvardsen (85’), 2–0 Victor Edvardsen (90+2’)

Startelvan

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Sean Sabetkar – Sebastian Ohlsson

Ferhad Ajaz – Adam Carlén – Christos Gravius – Anton Kralj

Sargon Abraham – Victor Edvardsen – Johan Bertilsson.

Byten:

76’ – In: Erik Lindell, Abdelrahman Saidi. Ut: Ferhad Ajaz, Sargon Abraham.

80’ – In: Nicklas Maripuu. Ut: Daniel Janevski.

Varningar:

11 – Sean Sabetkar, gult kort.

18’ – Christos Gravius, gult kort.

45 – Ismael Diawara, gult kort.

56 – Anton Kralj, gult kort.