Drömmål gav DIF segern i Uppsala

Det blev en riktigt intensiv match mellan Rödvitt och Dalkurd FF i Uppsala under lördagseftermiddagen. En fantastisk frispark från Christos Gravius blev avgörande när DIF fick med sig alla tre poäng.

– Otroligt bra att spela så här på bortaplan. Jag tycker att vi tog tag i hela den här matchen och borde ha vunnit större. Under de sista 20 minuterna visade vi också att vi inte bara kan spela fotboll med boll, vi kan också kriga som ett lag. Det sistnämnda gjorde vi på ett fantastiskt sätt, säger tränare Andreas Holmberg.

Den första halvleken var händelserik. Redan efter sju minuter hade Dalkurd fått in en boll bakom Ismael Diawara men den assisterande domaren vinkade för offside. Bara minuter senare höll sig Gustav Granath, vänsterwing för dagen, framme med en nick som tvingade Dalkurds målvakt Filip Anger till en bra räddning.

Efter en kvart blev det dock ännu farligare vid hemmamålet. Daniel Janevski nickade ner en hörna mot Angers vänstra stolpe men ännu en gång stod Dalkurdmålvakten i vägen. Samma sak när Gustav Granath i princip blev fri efter 29 minuter.

Det tog 40 minuter men till slut fick Rödvitt utdelning. Marcus Astvald spelade fram Victor Edvardsen som med stor säkerhet chippade bollen i nät. 0-1.

Lite rotation i startelvan. En del nya spelare, en del bytta positioner. Till exempel blev Gustav Granath ett nästan överraskande farligt offensivt hot från sin nya position som vänsterwing. Vad säger du om hans insats?

– Jättebra. Jag är nöjd med samtliga spelare idag. Visst skulle man kunna kalla det här för ”rotation” om man jämför med de inledande matcherna, men vi har en bred trupp med många jättebra spelare som det är självklart att man vill använda. Att det är tight mellan matcherna passar oss ganska bra, säger Holmberg.

I den andra halvleken lyckades Degerfors utöka sin ledning nästan omedelbart. Erik Lindell blev nersparkad varpå DIF fick frispark. En frispark Christos Gravius skruvade som Beckham. 0-2 efter 48 minuter.

– Jag fick en riktigt bra träff, kände nästan på träffen att det skulle bli en bra frispark. Det var skönt att se den sitta, säger Gravius.

Dalkurd reducerade tio minuter senare genom John Stenberg men det såg ut som att hemmalaget inte skulle få flåsa Degerfors i nacken särskilt länge. Rödvit straff efter 67 minuter. En straff Victor Edvardsen dock tyvärr sköt upp på läktaren.

Dalkurd pressade sedan DIF utan att för den delen hota överdrivet mycket.

– Man var lite nervös, men vi behövde inte bli särskilt nervösa ändå eftersom spelarna försvarade sig på ett väldigt bra sätt. De höll Dalkurd borta från vårt straffområde, vilket är det viktigaste. Sedan gav vi kanske motståndarna lite för mycket tid till att få lyfta in bollar, men vi städade undan allt väldigt bra vilket gjorde att det aldrig hann bli riktigt farligt. Sedan ska sägas att vi borde ha gjort fler mål. Vi hade många lägen, säger Holmberg.

Efter drygt fem tilläggsminuter blåste domaren av matchen och Degerfors kunde jubla åt säsongens andra seger. 1-2. Nu väntar ny match redan på tisdag då Umeå FC kommer till Stora Valla.

Hur ska ni hantera det?

– Det handlar om att få i sig så mycket energi som möjligt. Samla kraft. Imorgon är det ledigt och då får spelarna röra sig på egen hand, lite lätt. Sedan är det matchförberedande träning på måndag och så ska vi fightas ordentligt på tisdag, säger Andreas Holmberg.

Startelva och byten:

Ismael Diawara

Daniel Janevski – Oliver Ekroth (kapten) – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Jacob Ortmark – Christos Gravius – Gustav Granath

Marcus Astvald – Victor Edvardsen

Villiam Dahlström

62 minuter: Johan Bertilsson ersatte Marcus Astvald.

76 minuter: Adam Carlén ersatte Christos Gravius och Axel Lindahl ersatte Victor Edvardsen.

81 minuter: Ferhad Ayaz ersatte Jacob Ortmark.