Douglas Bergqvist klar för Degerfors IF

Degerfors IF är överens med Douglas Bergqvist om ett avtal som sträcker sig över 2024. Den 30-årige mittbacken kommer senast från lettiska Riga FC.

Se intervjun med Douglas Bergqvist i spelaren nedan

Douglas inledde sin fotbollskarriär i Reading och sedemera Queens Park Rangers ungdomslag. Seniordebuten gjorde han i Aldershot FC som huserar i engelska National League.

Han representerade en rad engelska klubbar innan han flyttade hem till Sverige och Östersund 2014. I Jämtlands-klubben blev det 107 matcher innan han flyttade till polska ligan och Arka Gdynia.

Efter sejouren i Polen blev det återigen Sverige, men den här gången Kalmar FF där han var mycket tongivande i de 35 matcher han gjorde i föreningen. Hans insatser väckte återigen uppmärksamhet utomlands och den här gången var det ukrainska Tjornomorets Odessa som värvade honom.

Kort efter Douglas ankomst till Ukraina bröt kriget ut och det blev inget spel alls i klubben. Istället lånades han ut till Kalmar FF igen för 10 matcher innan han hamnade i lettiska Riga FC.

I natt landade Douglas i Sverige och är nu på plats i Degerfors. Han gör sin första träning med laget redan idag och förhoppningsvis kan han vara spelklar till morgondagens möte med BP.

Välkommen till Bruket, Douglas Bergqvist!