DIF tar emot VSK i cupkvartsfinal: ”Spelarna är förväntansfulla”

Söndag blir en historisk dag då Degerfors IF ska spela en av föreningens största matcher på sisådär 28 år. Kvartsfinal i svenska cupen. Det tredje sista steget mot Europaspel och mot Rödvitts andra stora titel någonsin.

Mellan DIF och semifinalen står dock superettanlaget Västerås SK som tog sig till kvartsfinal genom att imponerande vinna en grupp med GAIS, Halmstads BK och svenska mästarna Malmö FF. Bland profilerna i VSK märks den ytterst rutinerade anfallaren Viktor Prodell samt skicklige lagkaptenen Sean Sabetkar.

Senast lagen möttes var i superettan i oktober. Då vann Degerfors med 4-1.

Kvartsfinalen spelas på Stora Vallas konstgräs, börjar klockan 16:00 och sänds på C More. Det lag som går vidare till semifinal ställs mot vinnaren i mötet mellan IFK Norrköping och BK Häcken.

Ni mötte VSK så sent som i oktober och körde över dem ganska rejält med 4-1. Sedan dess har de vunnit mot Malmö FF och imponerat stort i cupen. Vad bedömer du som den största skillnaden mellan VSK då och nu?

– Det är ett lag som har självförtroende nu, vilket de inte hade när vi mötte dem senast. Sedan, ”körde över”… jag minns det som att vi hade ganska stora problem under främst den första halvleken. Vi var mycket mer effektiva än vad de var och vann tack vare det. Det har hänt en hel del sedan dess. Viktor Prodell fanns visserligen i klubben redan då, men i honom har de nu fått en målskytt vilket ger ett helt annat självförtroende. Det blir en tuff match, såklart. Västerås har besegrat lag som på pappret kanske är starkare än vad vi är, säger tränare Andreas Holmberg.

I pandemitider blir det en lite annan inramning. Ingen publik, till exempel. Men faktum är att det här är en av de största matcherna klubben stått inför de senaste 30 åren. Hur märks det?

– Det märks att det ska bli en rolig match. Spelarna är förväntansfulla och det är vi också. När det handlar om inramning och sådant märks det inte lika mycket utan blir mer som en vanlig match, men det ska bli jättekul.

Det finns en extra nerv ändå?

– Självklart. Sedan är serien vårt primära mål. Så kommer det alltid vara. Men det här är en otroligt rolig match att få spela på en försäsong. Jättespännande!

Vi har pratat mycket om Anton Kralj den här försäsongen. Han är för första gången aktuell för matchtruppen. Hur har det gått för honom de senaste veckorna?

– Från att han kom in i fotbollsträning har han bara tagit för sig mer och mer. Man ser redan nu att det är en väldigt duktig fotbollsspelare och han säger att han inte längre har några bekymmer med skadan. Det känns jättebra. Det ska bli kul att vi eventuellt får se honom imorgon.

Det här är en utslagsmatch. För första gången på försäsongen kan ni ställas inför förlängning och straffar. Är ni redo för det?

– Vi är redo för alla scenarion. Det kommer bli en tuff match och vår förhoppning är att vinna den under ordinarie tid. Gör vi inte det får vi se till att vinna i förlängningen eller efter straffar. Vi är förberedda på alla möjliga utfall.

Tränarduon har tagit ut en 20-mannatrupp som under matchdagen kommer bantas ner till 18 spelare.

Ismael Diawara, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Nicklas Maripuu, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Christoffer Wiktorsson, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal

Observera att Degerfors kommun med anledning av den rådande pandemisituationen tagit beslut om vistelseförbud runt Stora Valla, vilket innebär att den som går ner till arenan för att titta på matchen från andra sidan stängslet kan komma att bötfällas.

Det är givetvis viktigt att vi alla gör vårt bästa för att hålla nere smittspridningen. Något som i förlängningen leder till ett förbättrat läge som i sin tur kan betyda att vi äntligen får ta in publik på Stora Valla igen.