DIF ser fram emot hett derby

Jag är 8 år då släktingar tar med mig till Valla och klubben väljer mig till att bli supporter.

Jag är 14 år och jag fattar nog inte hur stort det är när Otto och Berger skjuter oss till allsvenskan.

Jag är 26 år när vi tar oss tillbaka till superettan och Solberg halkar in en kasse i ruskvädret.

Jag är 42 år när jag upplever det kanske bästa jag upplevt utanför familjen och vi tar oss tillbaka!

Jag är 43 år när #bruketvaknar och jag drömmer om att ta med ungarna och kolla allsvenskan på Valla.

– Kalle Björkman

”Första gången på 24 år” har använts i många sammanhang och meningar under Degerfors comeback-säsong i allsvenskan. Här kommer en till:

Nu är det dags för det första allsvenska derbyt (avspark 18.30) mellan Degerfors och Örebro – på just 24 år.

Hur ska det bli att spela ett derby igen, Tobias Solberg?

Det ska bli jättekul, och särskilt roligt att få göra det på Stora Valla. Det är ett efterlängtat derby mot våra rivaler, säger Degerfors tränare Tobias Solberg.

Det är en tillställning som kittlar för klubbarna, fansen och media.

Tobias Solberg upplevde själv det stora intresset som spelare i Superettan när han ställdes mot Örebro SK. Senast det skedde var 2013, och då tillhörde båda lagen toppen av serien, där Örebro fick fira med serieavancemang.

För vår del var det kanske lite mer sensationellt då att ligga så högt upp, och jag vet inte riktigt om vi hade möjligheterna då till att utmana. Det tycker jag däremot vi har nu. Det har alltid varit häftiga matcher mot Örebro, framförallt publikmässigt – så det är väl det som är det tråkigaste just nu, att det inte är fler som kan uppleva det live, säger Solberg och fortsätter:

Det är många som bryr sig om derbyt, sen är det viktigt i våra förberedelser att man inte försöker göra det till något speciellt som påverkar anspänningen. Det är en häftig match, men också en av flera. Alla matcher är viktiga för oss.

Rödvitt är inne i positiv trend och har håvat in poäng i tre av dom fyra senaste matcherna tack vare gedigna arbetsinsatser. I förra omgången blev det kryss borta mot favorittippade IFK Norrköping, och dessförinnan seger hemma mot serieledaren Djurgården.

Resultatmässigt har det gått bättre mot förväntade topplag. Hur ser du på det?

Jag skulle säga att alla matcher är oerhört tuffa och har man en match där man inte riktigt är på topp, då får man absolut inte med sig några poäng i allsvenskan. Man får komma ihåg att det inte var vår hemmaplan mot Kalmar, och matchen mot Mjällby var otroligt jämn. Vi gör ingen supermatch men hade bra chans att få med oss en poäng mot ett starkt hemmalag. Men lärdomen vi tar med oss av alla matcher hittills är att det krävs bra prestationer, oavsett om det är Djurgården, Kalmar eller Örebro vi möter. Med det sagt, vi tar inte lätt på uppgiften mot Örebro – snarare tvärtom.

Örebro kommer liksom Degerfors till matchen med två starka insatser i bagaget. Efter en knackig inledning tog de en förlösande seger mot Halmstad (1-0) och vände sedan 0-2 till 3-2-seger mot Häcken. Totalt har Örebro sju poäng på sex spelade matcher – lika många som Degerfors.

En spelare i Örebro med tidigare Degerforsanknytning är Erik Björndahl. Anfallaren gjorde 20 mål för Degerfors och vann skytteligan. Björndahl startade mot både Halmstad och Häcken.

Ismael Diawara är tillbaka i truppen efter att ha varit avstängd (tre gula kort) mot IFK Norrköping. Glädjande är även att Gustav Granath, som skadade sig mot Kalmar, är tillgänglig för spel igen.

Han har tränat för fullt sedan slutet på förra veckan, men även deltagit innan det. Det är oerhärt välkommet att han är tillbaka, säger Solberg.

Nicklas Maripuu är fortsatt indisponibel på grund av sjukdom.

Matchtruppen:

Jonathan Tamimi, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Christoffer Wiktorsson, Gustav Granath, Sebastian Ohlsson, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Sargon Abraham, Christos Gravius, Erik Lindell, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal, Ismael Diawara.

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.