DIF räds inte för pressat läge mot Blåvitt: ”Vi har gott självförtroende”

Året var 1997 och jag som 14-åring kom till Sverige för att hälsa på familj som bor i Karlskoga. Inte hade jag hört talas om Degerfors IF förut, men som det är med kärleken kommer den när du minst anar det.

Jag åkte med min morbror ner till Stora Valla för att se IFK Göteborg där en viss spelare vid namn Andreas Andersson, med nummer 14 på ryggen, fick blommor av sin gamla rödvita klubb eftersom han snart skulle vidare till AC Milan.

Jag blev helt förälskad där och då även om det blev en förlust. Atmosfären, passionen och speciellt kärleken värmlänningar har för klubben och varandra är berusande.

När sommaren var slut åkte jag hem till Spanien, men jag återvände två år senare för att spela fotboll på fotbollsgymnasiet där jag lärde känna vänner för livet. Tyvärr hade jag inte disciplinen som krävs för att blir en professionell spelare, men det var kul att se Ola Toivonen, Emil Johansson och Anders Sulisalo gå vidare med sina karriärer.

Livet tog mig runt världen där jag har haft tur nog att uppleva väldigt mycket, men efter nästan ett decennium i USA ville jag tillbaka till Europa. Jag kunde lätt åkt hem till Spanien, men jag valde att besöka min mor i Karlskoga, och återigen hittade jag kärleken i Värmland, och idag är jag pappa till en underbar son vid namn Oliver och jag ska gifta mig i december.

Men jag glömde aldrig min första riktiga kärlek som är Degerfors IF. Därför återupplivade jag Vulkanerna ihop med två fantastiska människor, och efter tio månader med hårt arbete klarade vi av att ge alla som älskar det rödvita laget från Värmland en riktig fotbollsfest där över 2000 av oss samlades i Örebro och hjälpte vårt lag vinna bortaderbyt mot ÖSK.

– Jesse James Wahlberg

Skicka in din #bruketvaknar-berättelse till bruketvaknar@degerforsif.se! Glöm inte att bifoga en bild.

De viktiga matcherna fortsätter att avlösa varandra för Degerfors. Fem omgångar återstår av den superjämna allsvenskan och på måndagen tar man emot IFK Göteborg.

Det är två lag som båda är indragna i bottenstriden kring den negativa kvalplatsen och som jagar poäng för att rädda kontraktet i fotbollens finrum. Även om det slutade med förlust i torsdags för DIF, hemma mot Elfsborg, visade de att formen är intakt och att man hittat rätt i det egna spelet.

– Jag tycker vi har ett gott självförtroende som vi har byggt upp över en tid och vi är redo för avslutningen av serien. Det är fem otroligt viktiga matcher kvar. Det kommer bli skittufft, men också jättekul, säger Andreas Holmberg, tränare i Degerfors.

Det är ett pressat läge – men inget som skrämmer DIF.

– Jag tycker egentligen att vi har haft mer pressade lägen under säsongen än vad vi står inför nu. Vi har haft dåliga perioder och resultat som vi tagit oss ur förut på ett bra sätt. Och vi lärde oss något av det. Vi har känt en press hela hösten och klarat av den. Det ska vi göra nu med, säger Holmberg.

Borta mot Örebro hade Degerfors ett stort stöd av tillresta fans som tog ton över arenan och skapade en härlig kuliss för spelarna. DIF lyftes av stödet och tog tre poäng. Hemma mot Elfsborg var emellertid Stora Valla inte lika välfylld.

Om du får ge en hälsning till supportrarna – hur lyder den då?

– Jag ser gärna att man kommer och hjälper oss. Tar man matchen mot Örebro, då bar dom oss fram till seger. Det hade en jättestor betydelse och man var tveklöst den tolfte spelaren och högst bidragande till vinsten. Mot IFK Göteborg hoppas jag alla kommer!

Gräsmattan på Valla har varit en snackis de senaste dagarna. Hur var den egentligen mot Elfsborg?

– Den var bra, lite blöt kanske. Men vad jag vet så tyckte Elfsborg att den var bra också. Det är ett ställe på planen som diskuterats, men där har man lagt mycket tid och kraft på i helgen att förbättra. Det kommer att bli bra.

IFK Göteborg har fått fart på maskineriet och tagit tre raka triumfer, senast hemma mot Djurgården när de vann med klara 3-0. DIF och Blåtvitt möttes i den tredje omgången och då tog Degerfors en tung bortaseger med 3-2, vilket var första segern i comebacksäsongen. Mycket har hänt sen dess hos båda lagen och Blåvitt har bland annat förstärkt med värmländske Marcus Berg.

– Göteborg har mycket mer energi i sitt spel och spelar ett bättre försvarsspel. Dessutom är man väldigt duktiga i sina omställningar.

Vad tar ni med er från matchen mot Elfsborg?

– Vårt eget spel, som var väldigt bra. Jag tycker vi gör det jättebra och hittar fina lösningar och fin rörelse. Vi kommer till en hel del chanser tack vare det. Men sen måste vi vara lite mer effektiva och kanske ta ännu mer löpningar ibland, säger Holmberg.

DIF gör bara en ändring i matchtruppen till matchen mot IFK Göteborg och det är att Christos Gravius är tillbaka efter sin avstängning.

Truppen i sin helhet:

Alfie Whiteman, Gustav Granath, Jonathan Tamimi, Sean Sabetkar, Oliver Ekroth, Sebastian Ohlsson, Anton Kralj, Johan Bertilsson, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Victor Edvardsen, Axel Lindahl, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Justin Salmon, Jeff Gal, Nikola Đurđić.