DIF föll mot Norrstrand

Degerfors IF dam förlorade den andra serieomgången i damtvåan mot Norrstrand med 3-1.

Det var kanske rättvist att gästerna lämnade Stora Valla med tre poäng – men kampen om poängfördelningen levde länge.

I slutet på den andra halvleken jagade rödvitt en kvittering.

– Vi har ett bra läge att kvittera till 2-2 med drygt tio minuter kvar av matchen, men istället är det Norrstrand som gör 3-1 några minuter senare, säger Yrjö Toivonen, tränare i Degerfors.

Norrstrand hade mycket boll, och styrde stora delar av matchen, men trots det var det misstagen som i slutändan fällde Degerfors.

– Vi kämpar och krigar, och är med bra i matchen. I halvlek har vi kvar nollan, men sen har vi tyvärr tre försvarsmisstag som kostar oss dyrt. Men det är också något vi lär oss mycket av, säger Yrjö.

Både Degerfors och Norrstrand vann sina premiärer och för DIF, som är nykomling, fick man nu prova vingarna mot ett bättre motstånd, som sig bör i en högre division.

– Det var ett snäpp upp och det är som sagt mycket som vi tar med oss från matchen. Vi gör en bra insats, men Norrstrand var lite, lite bättre än oss i den här matchen.

Degerfors mål gjordes av Maja Edlund när hon reducerade till 1-2, framspelad av Ida Mattsson.

På fredagen premiärspelade även damerna i division 4 och tog då en övertygande seger hemma mot Råda, med 6-2.

Där var det inte svårt att utse matchens lirare när Jessica Axelsson blev stor segerorganistör och svarade för samtliga mål för Degerfors – och blev därmed sexmålskytt!

På torsdagen (24 juli) tar Degerfors emot Lysvik på Stora Valla. Räkna då med ett revanschsuget DIF.