Diawara om skadan: ”Nu känns det mycket bättre”

Målvakten Ismael Diawara försvann från startelvan inför matchen mot Trelleborgs FF i superettans sjunde omgång. Det är en lättare, men ändå ihängande, skada som begränsat 25-åringens möjligheter till spel.

– Det var i princip min sista spark i matchen mot Jönköpings Södra. Jag kände att det högg till i låret. Där och då visste jag inte om det var någon större fara, men vår sjukgymnast trodde att det var en lätt bristning, säger Diawara.

”Ismo” mådde bättre dagarna efter matchen men fick sedan problem igen.

– Det är så svårt att veta var man står när det gäller den här sortens skador. Man vet inte förrän man har testat kroppen. Vi hade ledigt i två dagar efter matchen mot Jönköping. På den första träningen efter det kände jag att det inte var så bra med skadan, jämfört med hur det hade känts när jag vilade.

Han säger att det är insparkarna som varit det främsta problemet.

– Resten fungerar nästan perfekt och nu känns det mycket bättre. Jag har kunnat vara med på träningarna men inte vågat göra den specifika rörelsen (insparksrörelsen).

– Idag har jag varit på magnetröntgen. När jag får svaret därifrån vet jag mer om vad jag vågar och inte vågar göra. Lite mer exakt vad det här är för skada.

I din frånvaro har Jeff Gal ställt sig i målet. Vad säger du om hans första matcher i superettan?

– Han har varit jätteduktig. Jag som har tränat med honom varje dag blev inte förvånad. Vi är ett bra team där vi stöttar varandra. Man får inte heller glömma Hugo Claesson och ”Skylla” (Jonas de Abreu Skyllkvist, målvaktstränare).

Trots att Ismael Diawara inte är helt återställd har tränarduon Andreas Holmberg och Tobias Solberg valt att ha med honom i truppen till varje match.

– ”Ismo” kan stå om det verkligen behövs och så är han ruskigt viktig för gruppen, motiverar Holmberg.

18-årige Claesson får vänta på sin tur, men hans tid kan snart vara här.

– Hugo tar steg hela tiden och knackar på dörren. Han har utvecklats jättemycket i år och är snart redo för att konkurrera på allvar, säger Holmberg.