Degerfors på skrällhumör: ”Kan ta poäng mot alla lag – även Malmö”

Vi var små, syrran och jag, när pappa (bilden) tog med oss till Stora Valla och lovade en glass för varje mål Degerfors gjorde. Vi var väl födda med slumrande kärlek till laget då både pappa Tommy, farbror Jack och farfar Harry (Storhambo Jakobsson) hade spelat i de rödvita tröjorna, men då det blev många glassar den där gången så blev det lätt att heja på Degerfors.

Vi var i början av tonåren när vi såg Berger skjuta in Degerfors till allsvenskan i kvalet mot Djurgården 1992. Och vi följde med dem ner till Gamla Ullevi och såg dem vinna svenska cupen 1993 i finalen mot Landskrona. Och vi var där på Stora Valla när de mötte Parma.

Vi följde dem med spänning under åren i allsvenskan därefter och kunde andas ut efter de där sista spännande matcherna och kvalen om höstarna. ”Di hänger kvar ett år till”.

Vi minns de fantastiska nyförvärven från forna Jugoslavien, Mål-Ottos många vackra mål och Tjärnas långa inkast. Och vi minns den där hemska ödesmatchen mot Örebro SK där domare Elofsson fick poliseskort från matchen.

Och även om vi nu får följa att Bruket vaknat på avstånd härifrån västkusten, har vi kunnat föra pappas tradition vidare till våra barn. Det blev många glassar när de slog IFK Göteborg i år på Ullevi med 3-2 .

Farfar och pappa fick tyvärr inte vara med om att se Bruket vakna denna gång. Vår farbror tog också nyligen sina sista andetag, men hann med att se dem vinna en match i Allsvenskan igen.

Kärleken till deras Brukets lag lever kvar genom oss och våra små, via fint spel, många mål och löften om flera glassar.

Och på lördag får vi så äntligen komma upp och se dem igen på Stora Valla! Och hoppas på många glassar då med.

– Malin och Sofia

Det är heller inte vilken match som helst. Här får Degerfors IF chansen att skriva nya berättelser och minnen när regerande mästaren och allsvenska dynastin Malmö FF kommer till Stora Valla. Avspark sker klockan 15.

Rödvitt har gillat att slå i underläge förut i den allsvenska comebacken, bland annat när det blev tre poäng mot topplaget Djurgården, och man siktar på att göra det. Och möta kvalité med kvalité.

– En häftig match igen, åter igen på Valla inför publik. Vi har en bra känsla här och ambitionen är att vi fortsatt ska det ha det. Vi har den tron på oss själva och vet att vi kan ta poäng mot alla lag om vi gör en bra prestation och får det att stämma – även mot Malmö. Jag är säker på att det bara är seger som räknas för Malmö, men det ska vi försöka rubba på det, säger Tobias Solberg, tränare i Degerfors IF.

Intressant är att Malmö inte bara toppar serien och gör mycket mål framåt – de har även släppt in förvånansvärt mycket mål (16 stycken jämfört med Degerfors 13). Malmö höll visserligen nollan i senaste matchen mot Sirius, men innan det har defensiven hackat för skåningarna.

– Det har varit lite svängigt i deras matcher och det måste vi med försöka att utnyttja. Vi är duktiga på att slå om och vända spelet, det har blivit ett bra sätt, för alla lagen, att skapa målchanser på, säger Solberg.

Malmö dominerade svensk fotboll det senaste decenniet och den regerande mästaren hoppade i veckan ett steg närmare Champions League när man slog Riga i kvalet. Profiler finns det gott, bland annat den danske landslagsspelaren Anders Christiansen, och deras senaste nyförvärv, Malik Abubakari från den portugisiska klubben Moreirense, är nu spelklar och kan debutera för Malmö på Stora Valla.

Tyvärr saknas Degerfors-fostrade Ola Toivonen som är långtidsskadad.

– Man har egentligen två trupper att stoppa in som skulle kunna vara i toppen av allsvenskan, menar Solberg.

Det har även rört på sig i Degerfors trupp. Justin Salmon, värvad från Västerås SK, är tillgänglig för spel och uttagen till matchtruppen.

– Han har kommit in jättebra i truppen. Han hade en lite mer offensiv roll i Västerås, men är tänkt lite längre ned i banan för oss på mittfältet. Trygg och klok i sitt passningsspel och som ger oss fler alternativ.

Sebastian Ohlsson är avstängd efter tre gula kort. Indisponibel är även Sargon Abraham som tvingades lämna sent återbud mot Hammarby. Anfallaren har vilat under veckan med förhoppningen om att kunna vara tillbaka mot Sirius.

Tobias Solberg och Andreas Holmberg har således tagit ut följande matchtrupp mot Malmö:

Ismael Diawara, Gustav Granath, Daniel Janevski, Oliver Ekroth, Justin Salmon, Ferhad Ayaz, Johan Bertilsson, Jonathan Tamimi, Christos Gravius, Erik Lindell, Villiam Dahlström, Sean Sabetkar, Victor Edvardsen, Anton Kralj, Abdelrahman Saidi, Adam Carlén, Adhavan Rajamohan, Jeff Gal.

Alla Degerfors matcher visas på Discovery+. Om du skaffar ditt abonnemang via annonsen här nedanför är du samtidigt med och stöttar Degerfors IF ekonomiskt.