Degerfors och Varberg delade på poängen i händelserik match

Det blev en händelserik kväll på Stora Valla när Degerfors och Varberg spelade 1-1. Diego Campos låg i sitt mycket fina inhopp bakom mycket framåt, när Degerfors forcerade i sista tredjedelen av matchen. Planens gigant var dock Alfie Whiteman, som stod för flera makalösa räddningar och kunde se till att Degerfors inkasserade en poäng.

Nyckelhändelser

8′ Omar Faraj avslutar på Varberg-försvarare men bollen går ut till hörna.

16′ Jättemöjlighet för Varberg när Robin Tranberg avslutar. Gustaf Lagerbielke täcker undan skottet.

18′ Varbergs Stanisic nickar på mål men Whiteman står för en jättefin räddning.

23′ Farligt skott precis utanför att Rasmus Örqvist.

25′ Varbergs Robin Tranberg håller sig framme på ett inlägg och nickar över.

31′ Varbergs Ishmet Lushako med skott ett par meter utanför.

34′ Skott av Varbergs Lushako igen, den här gången via Degerfors-försvarare ut till hörna.

36′ Varbergs Filipe Sisse skjuter rakt på Degerfors-målet. Lättfångat av Alfie Whiteman.

36′ Varbergs Oliver Stanisic drar Omar Faraj i tröjan och blir varnad.

38′ Fint inlägg av Joe Gyau som nickas undan precis framför mål av Varberg-försvarare.

39′ Justin Salmon får en smäll i bakhuvudet och blir liggande. Spelet bryts en kort stund.

45′ Ytterligare ett farligt inlägg av Joe Gyau som nickas undan av Varberg-spelare.

45′ Varberg-spelare tar bollen med handen och får frispark med sig. Domaren varnar märkligt nog Andreas Holmberg när han protesterar mot det konstiga domslutet.

45+1′ Varbergs Simovic med farligt skott som räddas av Alfie Whiteman.

45+1′ Christos Gravius får av okänd anledning syna det gula kortet.

45+2′ Vad som ser ut som ett inlägg blir istället ett farligt skott av Varbergs Felipe Sisse. Alfie Whiteman räddar.

45+4′ Joe Gyau hålls fast av Varbergs Robin Tranberg, sliter sig fri och råkar sparka omkull Varberg-spelare precis utanför straffområdet. Gult kort på Gyau och frispark till Varberg. Frisparken nickas undan och domaren blåser för halvtid.

Andra halvlek

47′ Justin Salmon river ner Varberg-spelare och får syna det gula kortet.

48′ Varbergs Lushako avlossar ett löst skott på mål som enkelt plockas av Whiteman.

53′ Elyas Bouzaiene med ett svagt skott på mål efter en Degerfors-kontring.

56′ Skott på mål av Varbergs Alexander Johansson, men Alfie Whiteman tar bollen.

57′ Det blir livsfarligt på en frispark av Varbergs Tobias Carlsson. Frisparken var nog tänkt som ett inlägg, men får en farlig studs istället och ställer till det lite för Alfie Whiteman, som räddar.

60′ Varbergs Robin Tranberg får bollen spelade till sig i en mycket misstänkt offside-position. På väg fram mot målet känner han någon form av kontakt från Sebastian Ohlsson och ramlar omkull. Domaren dömer straff till Varberg och Sebastian Ohlsson varnas. Robin Simovic gör 0-1 på straffsparken.

62′ Degerfors genomför sitt första byte. Ut går Dijan Vukojevic som ersätts av Diego Campos.

65′ Rasmus Örqvist nickar på inlägg av Sebastian Ohlsson, men målvakten i Varberg fångar bollen.

71′ Degerfors genomför ett dubbelbyte. Ut går Elyas Bouzaiene och Rasmus Örqvist, in kommer Johan Bertilsson och Albin Mörfelt.

71′ Varbergs Robin Tranberg hamnar i friläge, men Alfie Whiteman gör en jätteräddning.

72′ Albin Mörfelt nickar utanför ett fint inlägg från Joe Gyau.

75′ Mål! Här går det undan. Omar Faraj spelar bollen till Albin Mörfelt, som spelar bollen till Gustav Granath. Bollen hamnar strax bakom Granath som ändå lyckas nå bollen, som via någon akrobatisk manöver landar hos Omar Faraj. Faraj spelar bollen tillbaka till Granath, som gör med ett klockrent inlägg når Diego Campos som avslutar på volley och Degerfors har kvitterat. Ett otroligt mål på många sätt och vis. 1-1!

77′ Diego Campos varnas av okänd anledning. Möjligen kan en protest ligga bakom.

79′ Skott på mål längs med backen av Diego Campos.

80′ Alfie Whiteman gör en helt makalös räddning på nick av Varbergs Filipe Sisse.

90′ Omar Faraj får en jättemöjlighet att ge Degerfors ledningen, men skjuter högt över.

90′ Trots en uppsjö med byten, avbrott och cooling break, så väljer domaren att bara lägga till tre minuter.

90+2 Degerfors är återigen nära att ta ledningen när returen på ett inlägg når Gustav Granath, som skjuter på Varberg-försvarare.

90+3′ Slut på Stora Valla. Matchen slutar 1-1.

Tränarens kommentar

Se presskonferensen efter matchen nedan.

Laguppställning (3-5-2) Alfie Whiteman – Gustav Granath, Gustaf Lagerbielke, Sebastian Ohlsson – Elyas Bouzaiene, Justin Salmon, Rasmus Örqvist, Christos Gravius, Joe Gyau – Omar Faraj, Dijan Vukojevic.

Bänk: Jeff Gal, Sean Sabetkar, Diego Campos, Johan Bertilsson, Erik Lindell, Albin Mörfelt, Adhavan Rajamohan.

Domare: Joakim Östling

Publik: 2 570