Degerfors och Olympiakos bytte erfarenheter och diskuterade samarbete

Degerfors IF strävar hela tiden efter att bli bättre. Oavsett om det gäller A-lagsfotboll eller barn- och ungdomsverksamhet, så ska utvecklingsarbete genomsyra verksamheten. I måndags fanns representanter från den grekiska storklubben Olympiakos FC på Stora Valla, för att utbyta erfarenheter och ta del av hur Degerfors arbetar med sin akademi.

Värmlands Fotbollsförbund har sedan tidigare ett samarbete med den grekiska storklubben och då ansvariga i Olympiakos akademiverksamhet var på besök i Värmland, så ville de gärna ha en inblick i Degerfors IF:s verksamhet. I söndags fanns representanter från klubben på Stora Valla för att se matchen mellan Degerfors och AIK. I måndags var de återigen på Stora Valla för att ta del av en presentation om hur Degerfors IF arbetar med sin akademiverksamhet.

– Jag är väldigt nöjd med besöket och att få chansen att diskutera tankesätt om hur både vi och en storklubb som Olympiakos kan utveckla akademiverksamheten. Rent fotbollsmässigt och ekonomiskt kan vi förstås inte lära ut något till en sådan storklubb, men det gick inte att ta miste på deras beundran över att vi som klubb från en liten ort kan vara så starka inom svensk fotboll, säger Peter Palmqvist, akademichef i Degerfors IF.

– Trots att det skiljer mycket mellan föreningarnas ekonomiska resurser, faciliteter och förutsättningar för att rekrytera ungdomsspelare, så var det väldigt stimulerande och glädjande att vi hade en hel del gemensamt. Inte minst i vårt tankesätt när det kommer till att utveckla akademispelare.

Under besöket fick Olympiakos bland annat en inblick i hur Degerfors IF bedriver rekryteringsarbete till akademin. Flera hörnstenar presenterades, så som närhet-skola-klubben, träningssätt och hur föreningen förankrar den familjära känslan som återfinns i Degerfors IF. Det var många givande samtal om både träningssätt och hur man skapar en bra miljö för ungdomsspelare.

I höst är tanken att Degerfors IF ska få möjlighet att besöka Olympiakos och se hur deras verksamhet är uppbyggd. Olympiakos samarbetar bland annat med 37 skolor runtom i Grekland för att rekrytera akademispelare.

– På sikt hoppas jag att vi kan öppna upp för ett samarbete där vi kan ge akademispelare från båda föreningarna möjlighet att träna i en ny miljö, med olika förutsättningar, avslutar Peter Palmqvist.