Degerfors IF släcker ner och minskar elförbrukningen på matcherna i Allsvenskan

Med hänsyn till situationen gällande elförbrukningen så har Svensk Elitfotboll tillsammans med föreningarna och Discovery kommit överens om att resterande del av säsongen se vilka åtgärder som kan göras för att minska elförbrukningen i samband med matcherna i Allsvenskan och Superettan.

– Svensk Elitfotboll och klubbarna i Allsvenskan och Superettan tar sitt samhällsansvar för att spara energi i dessa tider. Därför har vi tagit initiativet till den här åtgärden ihop med Discovery, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Planbelysningen kommer att gå för fullt endast från och med uppvärmningen, 45 minuter innan avspark, och fram till tv-sändningen avslutas, i de allra flesta fall cirka 15 minuter efteråt. Därefter sänks belysningen till arbetsbelysning på arenan.

Under helgmatcher som startar 13:00 och 15:00 så behöver planbelysningen inte att tändas så länge det inte börjat skymma, som det gör längre fram i höst.