Besvikelse trots seger: ”Vi kändes frustrerade”

En ramträff av Emil Portén. I övrigt hände det inte mycket i den första halvleken av torsdagskvällens träningsmatch mellan Degerfors IF och nybildade Karlstad Fotbolls division 2-lag. Först under matchens sista fjärdedel lossnade det rejält. Degerfors gjorde 1-0 genom Marcus Astvald, 2-0 genom Victor Edvardsen och 3-0 genom Joel Daniel innan gästerna kunde reducera. 3-1-målet var i stort sett det sista som hände i matchen.

Trots det sena målfyrverkeriet fanns det från Degerfors sida en stor besvikelse över den egna insatsen. Hemmalaget experimenterade med ett nytt spelsystem. 3-1-4-2.

Hur tycker du att det gick?

– Det föll inte väl ut, säger tränare Tobias Solberg.

Ni är missnöjda trots segern?

– Ja, det är vi helt klart. Karlstad spelade bra och vi var lite osynkade, och det är klart att man inte bara kan säga ”nu ska vi spela så här” varpå det fungerar. Det vore konstigt eftersom vi inte har tränat på att spela så. Samtidigt vill man att det ska vara lite nytt att tänka på inför matchen så att det inte alltid blir en vanlig träningsmatch. Efter en tuff träningsvecka ville vi att man skulle få tänka till lite, men nu kanske vi rörde till det mer än nödvändigt för spelarna. Jag tycker dock ändå att vi skulle ha kunnat klara av det på ett betydligt bättre sätt. Ha högre krav på varandra när det gäller att vara mer noggranna i utförandet.

Kan du mer konkret förklara vad som gick snett?

– När de rullade boll var vi lite frustrerade i vårt försvarsspel. Vi kom inte riktigt åt dem och gick upp i press en i taget. Om det beror på taktiken eller om spelarna var trötta för att vi tränat hårdare än vad vi brukar göra inför en match… om det sitter i skallen eller i benen, eller om det är en kombination… I anfallsspelet gjorde vi det för svårt egentligen. Vi var trötta och gjorde det svårare än vad man behöver. Man ska flytta boll snabbt från sida till sida. Mottagning, passning på lite längre avstånd för att låta motståndarna springa ännu mer. Nu bjöd vi nästan in dem till tightare spel genom att ha för många tillslag, försöka dribbla för mycket. Vi kändes frustrerade och ville göra så mycket. Spelade ännu svårare istället.

Fanns det någonting positivt att ta med sig?

– Vi skapade ett antal målchanser även om vi kanske önskar att vi hade skapat ännu fler. Under veckan har vi tränat mycket på att hitta bra lägen i assistytor och fylla på med folk i straffområdet. Det lyckades vi med ganska många gånger. Vi var också hyfsat stabila i vårt försvarsspel ändå, även om vi inte riktigt var koncentrerade i samband med de målchanser Karlstad skapade. Där har vi lite att jobba med. I första halvleken hade de något rent friläge som borde ha blivit mål och ytterligare ett klart läge i andra halvleken. Jag tycker ändå att vi under matchens gång fick det att mer och mer se ut så som vi ville från början.

På lördag nästa vecka träningsspelar herrarna ännu en gång mot Karlstad Fotboll. Då är det dock Karlstadklubbens division 1-lag som står för motståndet.

***

Vill du se Victor Edvardsen och Marcus Astvald spela fotboll på Stora Valla? Köp ditt årskort genom att kontakta kansliet på 0586-84640 eller kontor@degerforsif.se. Ordinarie pris från 1 500 kronor.