Bertilsson hjälte när Degerfors säkrade kontraktet

Det satt långt inne. Så oerhört långt inne. På alla sätt som går. Men när den sista omgången av allsvenskan 2021 var färdigspelad hade Degerfors IF tagit sig upp över det där kvalstrecket, upp på säker mark och in i allsvenskan 2022.

Degerfors var det bättre laget borta mot Östersunds FK, men hade svårt att få bollen förbi en storspelande Sixten Mohlin. Trots några riktigt heta chanser stod det 0-0 efter den första halvleken. I den andra halvleken kunde Degerfors fortsatt etablera press på motståndarnas planhalva, men plötsligt vände spelet och hemmalagets Ronald Mukiibi drog i väg ett skott – som tog i stolpen!

Samtidigt stod det 0-0 mellan Malmö FF och Halmstads BK vilket innebar att Rödvitt var tvungna att vinna matchen för att inte tvingas spela kval.

Målet kom till slut.

I 87:e minuten fick DIF en hörna som studsade på en ÖFK-spelare och nådde fram till Adam Carlén. Den unge mittfältaren drog till med vad som närmast får beskrivas som en inverterad rensning. Bollen fram till Johan Bertilsson som styrde in 0-1.

När domaren några minuter senare blåste av matchen nere i Skåne (0-0) stod det klart att Degerfors IF säkrat kontraktet.

Hur nervös var du, på en skala?

– Tio, säger tränare Andreas Holmberg.

Hur känns det då nu när det slutade som det gjorde?

– Tio.

Om du ska beskriva det i ord, vad tar du med dig från den här eftermiddagen?

– Hahaha! Du får dra ur mig svaren nu va? Det känns fantastiskt. Helt otroligt såklart. Vi kunde knappt drömma om att det skulle bli en sådan här jobbig avslutning men… det är också så här Degerfors gör. Det är bara att lära sig det. Känner man till vår historia vet man att det ska vara sista sparken och så vidare. Det känns helt jävla fantastiskt.

Startelva och byten:

Jeff Gal

Gustav Granath – Sean Sabetkar – Sebastian Ohlsson

Erik Lindell – Adam Carlén – Christos Gravius – Axel Lindahl

Johan Bertilsson – Villiam Dahlström – Victor Edvardsen

68 minuter: Nikola Đurđić ersatte Villiam Dahlström.

74 minuter: Anton Kralj ersatte Axel Lindahl.

88 minuter: Abdelrahman Saidi ersatte Johan Bertilsson.