Axel Lindahl till norska mästarna

Degerfors IF har kommit överens med norska mästarna FK Bodø/Glimt om en försäljning av wingbacken Axel Lindahl. 25-åringen, som hade kontrakt till och med årets säsong, har redan lämnat Rödvitt för sin nya klubb.

– Jag vill tacka alla i klubben för en fantastisk tid. Degerfors är en unik klubb i svensk fotboll och jag känner stolthet över att ha tillhört föreningen. Ett extra tack till spelare och ledare i klubben. Utan er hade jag aldrig fått den här möjligheten, säger Axel Lindahl.

Lindahl kom till Degerfors IF från Jönköpings Södra IF inför säsongen 2019. Under sina två år i klubben gjorde han två mål och 13 assist på 56 superettanmatcher. Han var också starkt bidragande till att DIF under förra året tog sig tillbaka till allsvenskan.

– Man kan se det här på två olika sätt. Ur ett föreningsperspektiv är det bra gjort av oss att plocka en spelare från bänken i Jönköpings Södra, att han är med och bidrar till att vi går upp i allsvenskan och att vi sedan säljer honom till en klubb som ska kvala till Champions League. Det måste alla inblandade vara nöjda med, säger sportchef Patrik Werner och fortsätter:

– Samtidigt är det klart att det rent sportsligt inte är bra att tappa en ordinarie spelare. Dock har vi under en tid känt till att det här skulle hända och tittar därför på alternativ.

– Axel är en fantastisk kille som har bidragit mycket både på och utanför planen. Det är bara att önska honom lycka till. Han är välkommen tillbaka.