Axel Lindahl återvänder till DIF

Axel Lindahl, 26, var en av de stora profilerna när Degerfors IF under fjolårssäsongen kvalificerade sig för allsvenskan. Wingbacken, som stod för åtta assist, såldes sedan till norska mästarna FK Bodø/Glimt.

Nu är Axel tillbaka i Rödvitt som lånar honom under resten av säsongen.

– Det känns fantastiskt att vara tillbaka. Jag är väl bekant med Degerfors sedan tidigare och vet vad som väntar. Jag ser fram emot att kunna bidra till att klubben tar nya poäng och klarar kontraktet, säger Lindahl.

Axel Lindahl har under året fått agera inhoppare i Eliteserien, men har även fått speltid i kvalet till Champions League.

– Min tid i Norge har varit ett stort äventyr. Jag har fått spela i Europa och känner att jag har blivit en bättre fotbollsspelare. Det är något jag kan ta med mig tillbaka till Degerfors, säger han.

Axel gör sin första träning med nygamla klubben på fredag och ska vara spelklar redan till söndagens hemmamatch mot BK Häcken.

– Vi har i det här transferfönstret sökt efter spets till truppen, oavsett position. Vi anser att Axel passar bra in på den profilbeskrivningen. Det är en spelare vi känner mycket väl. Med sin snabbhet och sina kvalitéer i spelet en mot en tror vi att han kommer bli en nyckel i vår offensiv, säger Degerfors Idrottsförenings sportchef Patrik Werner och fortsätter:

– Det är en fördel att han representerade klubben så sent som i början av det här året. Det betyder att han är startklar från första stund.