Alfie Whiteman klar för Degerfors IF

Det har ryktats och spekulerats den senaste tiden, men nu är det klart att den 23-årige målvakten ansluter till Degerfors IF på lån från Tottenham Hotspur. Lånet sträcker sig över den allsvenska säsongen 2022.

Alfie Whiteman var starkt bidragande till att Degerfors IF lyckades klara sig kvar i Allsvenskan. Under fjolåret gjorde han 13 matcher för Degerfors IF och stod för flera avgörande räddningar, inte minst i matcherna mot Varbergs BoIS och Örebro SK.

Alfie Whiteman har spelat i Tottenham Hotspur sedan barnsben och har tagit sig hela vägen upp till A-laget. Han har även hunnit med 17 landskamper för de engelska U16-, U17-, U18- och U19-landslagen. Precis som i fjol befinner sig Alfie Whiteman i ett läge där han behöver speltid samtidigt som Degerfors behöver en målvakt.

Hur känns det att vara tillbaka?

– Det känns jättebra att vara tillbaka. Jag ser verkligen fram emot den allsvenska säsongen.

Det har skett en del förändringar i truppen sen du var här senast. Har du hållit dig uppdaterad?

– Ja, jag har sett att det skett några förändringar i truppen. Det är tråkigt att se att några fina lagkamrater har lämnat, men samtidigt kul att få lära känna nyförvärven. Jag har följt laget sedan jag lämnade och jag ser fram emot att få träffa gänget.

Vad har du för förväntningar på säsongen som kommer?

– Med förra årets erfarenhet i ryggen och det vi lärt oss, så tror jag att vi kan göra riktigt bra ifrån oss i år.

Du befinner dig i just nu i New York på semester. När ansluter du till truppen?

– Jag kommer till Sverige på torsdag nästa vecka och jag är extremt taggad på att få träffa alla igen.

Våra supportrar har pratat om dig ända sedan du lämnade i december. Finns det någonting du vill säga till dem?

– Jag har fått så mycket kärlek och support från fansen vilket jag uppskattat väldigt mycket. Som jag sa när jag var här sist, kulturen runt klubben och fansen är fantastisk, avslutar Alfie Whiteman.

Sportchef Patrik Werner är nöjd och lättad över att affären är i hamn.

– Det är mycket skönt att få tillbaka honom. Alfie är en väldigt bra målvakt och en fantastisk person. Vi är väldigt glada att kunna lösa det här igen med honom och Tottenham.

Varmt välkommen tillbaka till Degerfors IF, Alfie Whiteman!