Albin Mörfelt klar för Degerfors IF

Degerfors IF köper loss Albin Mörfelt från norska Vålerenga. Den offensiva 22-åringen har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över 2024.

Albin Mörfelt inledde sin fotbollskarriär i Brommapojkarna som han redan som nioåring lämnade för AIK, där han spelade i tio år. Därefter har Albin tillhört Vasalund, Hammarby och IK Frej, där han gjorde tio mål på 28 matcher i Superettan 2020. Hans fina säsong gjorde att Varbergs BoIS värvade honom inför säsongen 2021. Under sommaren värvades han av den norska klubben Vålerenga, där hand tillbringade ett halvår innan han gick på lån till Mjällby. Han har spelat i flera ungdomslandslag genom åren och på U21-nivå har han representerat både Sverige och Norge.

– Det känns skönt att vara på plats och jag ser väldigt mycket fram emot att få spela i Degerfors IF, säger Albin Mörfelt.

Albin är, om allting går som det ska, tillgänglig för spel redan på lördag, när Degerfors ställs mot Kalmar FF. Han beskriver sig som en offensiv spelare som gör sig bäst i sista tredjedelen av planen.

– Mina främsta egenskaper ligger i offensiven, skulle jag säga. Jag är bra på att hitta avgörande passningar och komma till avslut. För det mesta har jag spelat högerytter eller i en 10:a-roll, så jag är väl egentligen lite mer offensiv än en mittfältare. Jag är som bäst när jag får göra min gubbe en mot en och komma till avslut.

– Jag har följt Degerfors IF ett tag, så jag vet att fotbollen här är bra. Laget har en spelstil som passar mig väldigt bra. Jag vill bidra med att vi tar oss ur det tabelläget vi befinner oss i idag och spelar allsvensk fotboll även 2023.

Patrik Werner, sportchef

– Det är en spelare vi har haft koll på länge. Han kan spela både som 10:a och mittfältare, vilket ger ytterligare spets till truppen. Han har en spelstil som passar väl in på vårt sätt att spela och vi räknar med att han spelklar redan i helgen.

Välkommen till Bruket, Albin Mörfelt!