Akademispelaren Carl Ljungberg prisad: ”Grymt glad”

15-årige Carl Ljungberg (fyller 16 i april), innermittfältare från Degerfors akademi, fick i helgen ta emot pris som årets ungdomsspelare i Värmland 2019.

– Jag är väldigt stolt och tacksam. Alltså, jag är mest grymt glad att jag fick det här fina priset, säger Ljungberg.

Kan du sammanfatta ditt 2019?

– Året började med att jag fick vara med på Värmlandssamlingar. Sedan var det utvecklingslägret i Halmstad. Där gick det väldigt bra och jag fick till och med vara kapten. Efter det blev jag vid två tillfällen uttagen till landslaget. Det gick bra i klubblaget också. Degerfors 04:or hade ett väldigt bra år.

Vad har du för förväntningar på årets säsong?

– Jag hoppas få spela så mycket fotboll jag bara kan och utvecklas på rätt nivå. Känna att jag hela tiden blir bättre.

Så här säger Degerfors akademichef Peter Palmqvist om pristagaren:

– Jag såg Carl mycket under fjolåret och har lärt känna honom mer sedan årsskiftet då han tog klivet från ungdomslagen till vår akademiverksamhet. En mycket klok spelare som sällan, för att inte säga aldrig, hamnar i tidsnöd på planen. Han har alla ingredienser för att kunna nå hela vägen till vårt a-lag.

Värt att notera är att det här är Carl Ljungbergs andra fina utmärkelse på kort tid. I februari fick han ett stipendium som innebär att han ska få åka på utbildningsresa till den grekiska storklubben Olympiakos.