A-lagskontrakt till Jakob Andersson

Degerfors IF flyttar upp 19-årige Jakob Andersson från akademin till föreningens herrlag. Mittfältaren har skrivit på för 2,5 år och går rakt in i den matchtrupp som imorgon ska möta Kalmar FF på bortaplan.

Karlskogakillen ”Joppa” debuterade i a-laget i träningsmatchen mot Djurgårdens IF i somras och gjorde tävlingsdebut då han blev inbytt mot IK Sleipner i svenska cupen för mindre än en månad sedan.

– Han har tränat med oss under en tid och gjort det väldigt bra. Förra året var han borta mycket på grund av skador, men det är en talangfull innermittfältare som gjort sig förtjänt av ett avtal. Han kommer vara med och konkurrera under hösten och får förhoppningsvis mycket speltid, säger Degerfors Idrottsförenings sportchef Patrik Werner.

Jakob Andersson själv är mycket glad över att få chansen:

– Det känns såklart otroligt kul. Det är det här man har slitit för under hela våren och sommaren, säger ”Joppa”.

Du kastas in i hetluften direkt och åker med till din första allsvenska match redan imorgon. Vad tänker du om det?

Det är jättekul att få en chans att följa med, sedan är väl det viktigaste att vi får med oss tre poäng.

Beskriv dig själv som spelare.

– Jag skulle säga att jag är en väldigt fysisk spelare med bra spelförståelse.