A-lagskontrakt för Carl Ljungberg

Degerfors IF skriver A-lagskontrakt med den talangfulle mittfältaren Carl Ljungberg. Den 18-årige Degerforssonen och föreningen är överens om ett avtal som sträcker sig över hela 2023.

Carl Ljungberg har tillhört Degerfors IF sedan han började spela fotboll som femåring och har nu tagit sig hela vägen från ungdomsledet till A-laget.

– Det känns fantastiskt roligt att få fortsätta i Degerfors IF efter 13 år i föreningen. Mitt mål nu är att komma in i gruppen och konkurrera om en plats på mittfältet. Det är en dröm, som jag ska ta vara på, som blir verklighet, säger Carl Ljungberg.

– Ett långsiktigt mål är, precis som för de allra flesta spelarna, att nå spel utomlands. Men under 2023 vill jag visa att jag har i A-laget att göra och kan konkurrera i en allsvensk trupp.

– Jag är en teknisk innermittfältare som gillar att spela förbi lagdelar. Ganska energisk och gör allt för att vinna. Mina styrkor är nog min högerfot och min blick för spelet. Jag har en bra speluppfattning och ser vad som behöver göras på planen.

– Jag är från Bruket, har gått på Bruksskolan och spelat i föreningen sedan jag var fem år. Jag har själv gått under läktaren på Stora Valla, varit maskot och bollkalle. Degerfors IF betyder oerhört mycket för de som bor här och supportrarna, så det ska bli en stor ära att få representera A-laget. Jag har så länge jag kan minnas varit en stor supporter och sett varenda hemmamatch. Det var nog ingen som var gladare än jag när laget gick upp i Allsvenskan 2020. Att nu bli en del av det här gänget känns fantastiskt roligt, avslutar Carl.

Sportchef Patrik Werner om Carl Ljungberg

– Carl debuterade i A-laget redan under fjolårets försäsong och har sedan dess tränat med A-laget med jämna mellanrum. Det är en spelare som sliter väldigt hårt på planen och som har en bra blick för spelet. Han har potential att bli en bra allsvensk spelare och jag är glad att vi återigen kan lyfta upp en spelare från våra egna led.